Recerca en Illes energètiques

L’1 de desembre va començar el projecte europeu de recerca E-LAND (Integrated multi-vector management system for Energy isLANDs), de 42 mesos de durada i coordinat pel grup de recerca eXiT (Enginyeria de Control i Sistemes Intel·ligents, http://exit.udg.edu) de l’Institut d’Informàtica i Aplicacions (http://iiia.udg.edu) de la Universitat de Girona. E-LAND és un projecte en col·laboració que forma part de l’estratègia europea HORIZON 2020 en recerca i innovació (IA, Innovation action) que va estar seleccionat en primer lloc en la convocatòria i compta amb un pressupost de 6.2 M€.

El consorci, coordinat per la UdG i un centre d’innovació Noruec (Smart Innovation Norway)., compta amb un total de 12 socis de Noruega (Schneider Electric Norge AS, Borg Havn AS iInstitute for Energy Technology), Finlàndia (VaasaETT Ltd Ab Oy), Alemania (Reiner Lemoine Institut), Rumania (Universitatea Valahia din Targoviste i Asociatia Centrul de Resurse pentru Eficienta Energetica), Suïssa (University of St Gallen), Espanya(Instrumentación y componentes SA) i Grecia (Intracom SA).

L’objectiu de E-LAND és transformar la manera  com d’energia es produeix, emmagatzema i consumit en el context  d’illes energètiques. La innovació de E-LAND es du a terme en tres aspectes: tecnologia, comunitat i negoci per assolir illes energètiques que minimitzin la producció de CO2 utilitzant múltiples fonts d’energia. El producte final serà un conjunt d’eines tecnològiques de mineria de dades, de implicació de la comunitat i models de negoci  modular i adaptable al necessitats locals, ampliables a incorporar noves eines i interoperables amb els sistemes ja existents basats en estàndards.

Des del punt de vista tecnològic, E-LAND aportarà la comunicació y el flux d’informació entre els diversos sistemes energètics per crear una solució integrada i modular per optimitzar la gestió energètica en el context de comunitats aïllades,

Des del punt de vista social, E-LAND incorporarà els ciutadans i altres actors de la comunitat com a part de la solució. La implicació dels ciutadans en la creació de solucions facilitarà la acceptació de les noves tecnologies i els canvis de comportament necessaris per garantir l’eficiència i independència energètica de les comunitats aïllades.

Finalment, els models de negoci de la infraestructura energètica s’han d’adaptar a la transició energètica, amb el creixement de les energies renovables, les noves possibilitats d’emmagatzematge i les noves eines de mineria de dades, en aquest context d’illes energètiques.

E-LAND s’aplicarà a tres comunitats de característiques diferents en tres proves pilot: el port de Fredrikstad a Noruega, el campus de la Universitat de Targoviste a Rumania, i el polígon tecnològic WALQA a la província d’Osca. En aquests tres pilots es podran fer proves amb diverses fonts d’energia, tecnologies d’emmagatzematge i tipologies de consumidors.

Els dies 15 i 16 de gener ha tingut lloc a l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona la reunió de llançament del projecte amb  més trenta investigadors de les dotze institucions participants i representants de la comissió europea.